Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Ciutat, Illes Balears i Pitiüses, Mobilitat i territori, Opinió

[Opinió] Artèries que maten

Publicat per dia 18 juliol 2011 – 23:45Cap comentari | 166 views

[Opinió] Artèries que maten

Share to Google Plus

Ciutat, 18 de Juliol de 2011

L’any 1930, la General Motors, aconseguí el monopoli virtual per la fabricació d’autobusos, prioritzant a consell dels seus administradors, l’eliminació de les empreses de tramvies elèctrics, comprant-les i convertint-les en línies d’autobusos, i posteriorment, venent-les a empreses locals en favor de l’ús de l’autobús de General Motors enlloc del tramvia elèctric. (..) Així, l’any 1949, havia aconseguit forçar l’abandonament de més de cent sistemes de tramvies. Al mateix any el Tribunal Federal de Chicago la va declarar culpable juntament amb Firestone i Standard Oil Company, de conspiració criminal i de violar la llei i Monopolis. Se’ls imposà una multa de 5000 dòlars.

A la roda de premsa que ha donat avui el tinent de batle de torn de l’Ajuntament de Ciutat, s’han deixat veure gairebé uns 15 mitjans de comunicació i els seus respectius corresponsals. Després d’una breu explicació de la intervenció administrativa que es té pensat desenvolupar durant l’estiu a la metròpoli mallorquina, amb una cartografia del tram que existeix per avingudes avui de carril i bici, i del tram “desviació” que proposa l’actual consistori, les preguntes dels periodistes han versat sobre el número de metres actuals i els que es deixaran, les dades i les direccions concretes que es modificaran, el pressupost i les fonts de finançament (“partides pressupostàries”) que s’utilitzaran.
Sense cap tipus de sentit ètic ni de responsabilitat, una vegada més la classe política ha contestat les preguntes, representada per un funcionari i les tres banderes que onegen als edificis institucionals (la de la UE, la d’Espanya i la del Govern Balear).
Fent l’anàlisi de les seves respostes, li hem demanat:

Com podem entendre i posteriorment explicar a la gent del carrer que vostè, i en tot cas el consistori, utilitzi un terme com és ‘artèria’, per fer referència a una avinguda per la qual transiten màquines que contaminen acústicament i ambientalment, i tenen repercussions socials de caire vital, econòmic, funcional, psicològic, biològic, energètic i ecològic?

La resposta, (després del toc d’atenció i demanada de documentació i acreditacions del funcionari de torn encarregat de la seguretat de l’edifici), no ha deixat d’ésser un insult al poble mallorquí i en concret de ciutat, en el moment en què no només ha reiterat que com la qüestió de Blanquerna no ha estat una decisió de caràcter ideològic, que no han pogut escoltar les sensibilitats dels veïns i veïnes i molt menys d’associacions/agrupacions com Massa Crítica, sinó que ha tornat a utilitzar un terme de caràcter filològic com és ‘el canal de comunicació més important de la ciutat’ per fer referència a les Avingudes; deixant entreveure així el caràcter cínic i poc professional a l’hora d’abordar les qüestions urbanes, que ens afecten a totes les qui vivim a ciutat, des de consistoris copsats per la constant expansió de l’automòbil de carburació i l’impediment i arraconament d’altres mitjans de transport útils, processos que s’han desplegat arreu del món durant el segle XX, que han conduit al que avui podem anomenar ‘la crisi de l’automòbil’. Així doncs, es mostra el caràcter antiètic dels nous governants respecte dels interessos generals.

Es fan per recordar les paraules d’André Gorz, al respecte de l’assassinat, una vegada més, de les ciutats pels cotxes: “..més cotxes i més veloços per escapar per les autopistes als afores. Es tracta d’un impecable argument circular: obtinguem més cotxes per poder escapar de la destrucció causada pels cotxes”.

Així doncs, i fent referència a un article de Blai Dalmau, Sobre la crisi de l’automòbil i la seva superació, aparegut al Magazine, Detourné#3; tal volta sigui el moment de fer públic qui va matar al cotxe elèctric?

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.