Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Bunyola, Ciutat, Illes Balears i Pitiüses, Lluita de carrer i acció directa, Sóller, Treball i economia

Les treballadores del ferrocarril de Sóller convoquen vaga contra els canvis laborals imposats per l’empresa concessionària

Publicat per dia 23 abril 2015 – 8:01Cap comentari | 300 views
Share to Google Plus

Per fer aquest article ens hem posat en contacte amb un representant del Comitè d’Empresa de l’empresa concessionària i la bunyolina Bàrbara Suau de Es Castellet, amb la que ja vam participar anteriorment per publicar un article sobre un hort comunitari de Bunyola. Donam les gràcies a Bàrbara Suau per posar-se en contacte amb nosaltres i prestar-nos informació al respecte d’aquesta lluita. Ella ja publicà un article en el que ens hem basat tot actualitzant-lo amb la situació actual del conflicte laboral.

20150321_100733-740x431

El passat 21 de març les treballadores del ferrocarril es manifestaren davant l’estació del tren de Sóller a Palma per protestar contra les modificacions imposades per part de l’empresa Ferrocaril de Sóller S.A. que suposen canvis no negociats en les funcions dels empleats i en els horaris. Ja s’han realitzat dues concentracions fins al moment.

Prop d’un centenar de treballadores de Bunyola, Sóller i Palma, foren a la protesta per reclamar a l’empresa concessionària que gestiona el servei públic que modifiqui la seva actitud per poder continuar les negociacions del conveni col·lectiu. Les negociacions on hi participava el comitè d’empresa, integrat per CCOO, UGT i l’STEI, es van veure interrompudes quan la direcció volgué imposar diverses modificacions per adaptar els horaris dels treballadors a les reduccions de freqüències de tren.

El febrer de l’any passat l’empresa del tren suprimí trams de la franja horària del servei del ferrocarril: s’eliminà el tren que sortia de Sóller a les 7:00h del matí, usat per treballadores per arribar fins a Palma a l’horari laboral. El primer tren de Sóller surt ara mateix a les 9:00 h, dues hores més tard, d’aquesta forma tant sollerics com bunyolines (i no és que només hi hagi homes de Sóller o només dones de Bunyola que usin aquest mode transport) ja no poden fer ús d’aquest servei públic per desplaçar-se a Palma a l’hora de la jornada laboral. El Govern va convenir a bé aquest canvi deixant de banda les necessitats dels illencs front les necessitats del sector turístic. 

Abans el darrer tren sortia de Palma a les 19:30h i amb la reducció de freqüència ara surt a les 18 h. Amb l’horari d’estiu, aquest darrer tren tornarà a sortir a les 19:30, però en canvi no es recuperarà el primer tren de les 7:00 h. Aquesta supressió afecta especialment els horaris de feina dels treballadors.

Aprofitant l’avinentesa l’empresa modificà també els horaris de feina dels tallers i reunificà el personal del tren i del tramvia. El representant del Comitè d’Empresa ens explicà que “obliguen a fer jornades que posen en perill la circulació de la gent i no és una bona situació, tampoc per els treballadors que viuen amb la intranquil·litat de no saber si un dia treballaran al tramvia o al tren, amb els problemes de seguretat que se’n deriven d’aquesta indecisió”. Les treballadores es troben en una situació d’inseguretat al no tenir cap garantia de les condicions en el futur, problemàtica accentuada per als fixos discontinus. Per altra banda, la unificació de tasques del tren i del tramvia podria posar en perill la seguretat de les passatgeres, i la de les mateixes treballadores, ja que els que fins ara treballaven al tren podran ser enviats a realitzar les tasques del tramvia i viceversa.

Aquestes decisions de l’empresa Ferrocarrils de Sóller S.A, van ser preses unilateralment i poden suposar un risc de destrucció de llocs de feina a mitjan termini i preocupen sobretot les treballadores fixes discontinues. “No hi ha voluntat negociadora, s’han fet moltes reunions i no hi hagut cap avanç, l’empresa vol un xec en blanc i horaris a la carta” ens comunicà un representant de les treballadores. Com hem dit anteriorment, el govern no posà cap impediment a aquesta situació.

Tota aquesta història ja ve d’enrere, tres anys abans de que s’acabés la concessió per part de l’empresa Ferrocarrils de Sóller S.A. el govern de Matas va coincidir 50 anys més a aquesta empresa. La situació dels treballadors s’ha vist afectada; en el conveni anterior eren 109 els treballadors (dels quals 94 fixos), en l’actualitat són 77 (amb únicament 12 fixos). “Es carreguen la part pública, només tenint en compte el sector turístic” ens sentencià el representant del Comitè d’Empresa.

A més s’ha de tenir en compte que aquesta empresa que gestiona un servei públic l’any 2013 presentà 131.800 euros de benefici i el volum de negoci és de 9.618.000 d’euros, no és una empresa que presenti mals números financers.

Amb totes aquestes dades damunt la taula el Comitè d’Empresa ha convocat unes jornades de lluita. S’ha convocat vaga a partir del dilluns 4 de maig, es faran aturades parcials cada dilluns de 9 a 17h fins Juny. A partir de Juny les aturades parcials passaran a ser totals, de 24h. Encara està per decidir si s’augmentaran les aturades a més dies per setmana.

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.