Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Ciutat, Ensenyament, Illes Balears i Pitiüses

Què s’amaga darrere les escoles del Parc Bit?

Publicat per dia 23 març 2013 – 12:163 Comentaris | 129 views
Share to Google Plus

7947766651588419388.dscn2966.jpg_pixelX_x557Aquesta setmana el Govern Balear, de la mà de la Conselleria d’Educació, ha anunciat que el pròxim curs concertarà dues noves aules dels col·legis privats situats al Parc Bit de Ciutat. Es tracta d’una decisió que obre les portes a la progressiva concertació d’aquests centres que batallen per l’obtenció de subvencions públiques des de la seva inauguració, l’any 2007.

Aquest complex educatiu, format pels centres Aixa (nines), Llaüt (nins) i Aladern, ha estat envoltat de polèmica per diversos motius. Alguns d’ells són la segregació per sexes que practiquen i la seva vinculació a l’Opus Dei, coneguda prelatura de l’Església catòlica de plantejaments ultraconservadors.

L’ombra de l’Opus Dei

Històricament, l’Opus s’ha infiltrat en cercles elitistes de la societat i no ha dubtat a l’hora de recolzar dictadures com la de Pinochet o Franco. L’actual ministre d’Interior del govern espanyol, Jorge Fernández Díaz, és membre de l’Opus Dei, així com també Federico Trillo o l’empresari José María Ruiz Mateos.

Oficialment, aquests centres educatius del Parc Bit no pertanyen a l’Opus Dei, sinó a la Fundació Educació i Familia Illes Balears, creada per «un conjunt de pares interessants en ampliar l’oferta educativa» existent i presidida per Salvador Beltrán García-Ruíz. La gestió és a càrrec de la societat de promocions educatives S’Embat, amb el suport de l’Institució Familiar d’Educació. Aquest grup educatiu compta amb tretze centres d’ensenyament i promou una educació que cerca l’«excel·lència acadèmica» mitjançant una «educació diferenciada» (segregació per sexes) i la «identitat cristiana». Això sí, en els centres del Parc Bit l’«atenció espiritual» s’ha encomanat a sacerdots de l’Opus Dei.

Quin és el tarannà que domina en aquests centres educatius? Cada dia fan resar els infants, i també és habitual que vagin a missa. Des de primària, l’alumnat tracta de «vostè» al professorat i tothom s’ha de posar dempeus quan aquest entra per la porta. A més, segons l’opinió de pares i mares que hi han escolaritzat els seus infants, «no els explicaran què és un preservatiu» i, fins i tot, «els intentaran convèncer d’arribar verges al matrimoni». Pel que fa l’homosexualitat, el plantejament és similar: no se l’accepta, i alguns testimonis afirmen que hi ha una «persecució» de l’ús de tampons menstruals.

Segregació per sexes

En aquestes escoles es posa en pràctica la segregació per sexes. Tanmateix, s’explica que els arguments per justificar aquest model no són religiosos; més aviat es tracta d’una opció pedagògica avalada per persones expertes i associacions com l’European Association Single-sex Education. Aquest organisme justifica la segregació per motius de rendiment acadèmic, ja que, segons s’explica, l’evidència científica demostra que el funcionament cerebral d’homes i dones és diferent des del moment del naixement. Així, en les edats primerenques els nins «queden enrere» respecte de les nines a l’hora de desenvolupar les seves capacitats, cosa que suposadament es compensa en arribar a la pubertat, que és quan els nins experimenten una acceleració del seu desenvolupament cerebral. Aquests plantejaments se suposa que estan «avalats» per diversos estudis científics que recomanen una educació diferenciada per sexe, i compten amb el suport del ministre Wert, per exemple, tot i que el Tribunal Supremespanyol s’hi ha pronunciat en contra.

Una educació profundament elitista

A ningú no se li escapa que si el pilar central d’un projecte educatiu és l’«excel·lència», estam parlant d’un plantejament elitista que considera que l’ensenyament de qualitat és un privilegi més que un dret. En aquestes escoles es promou una visió en què els referents i models a imitar, com a representants de l’èxit social, són persones de classe alta. No es qüestiona com s’ha enriquit algú i es considera que les persones amb pocs recursos són en bona mesura responsables de la seva situació. Per això els valors de la justícia social queden eclipsats, des d’aquest plantejament, per una concepció caritativa.

Aquestes escoles vinculen el seu projecte a la realització d’algunes activitats extraescolars d’alt cost, inaccessibles per a la gran majoria d’infants de famílies treballadores. Endemés, basta fer un cop d’ull al blog del centre Llaüt (el de nins), per veure quina mena de valors traspua el centre. Habitualment es realitzen concursos, amb lliurament de premis i diplomes, cosa que fomenta l’esperit competitiu i l’exposició pública de l’èxit social. Cada mes es publica una selecció dels «Gentlemen» que en aquell període han representat millor el «saber vestir», la «uniformidad» i les «buenas maneras».

Així, veiem que darrere d’una retòrica educativa moderna i avançada s’amaguen tota una sèrie de pràctiques i valors profundament conservadors, classistes, sexistes i de propagació de la ideologia de l’Opus Dei. I ara, subvencionada amb diners públics.

3 Comentaris »

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.