Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Ecologia, Economia alternativa, Illes Balears i Pitiüses, Publicació oberta

TIRME i CEMEX: dues indústries contaminants a casa nostra

Publicat per dia 16 maig 2016 – 13:58Cap comentari | 204 views
Share to Google Plus

Aquesta notícia s’ha enviat mitjançant publicació oberta! Vos convidam a elaborar lliurement les vostres pròpies notícies. Basta que empleneu aquest formulari i no oblideu respectar la guia d’estil i revisar els principis, objectius i criteris de publicació del projecte contrainfo.cat.

Encara amb la mirada posada al cementiri de pneumàtics de Seseña, després de l’escandalosa catàstrofe ecològica, es posa damunt la taula un cop més de manera reactiva la gestió de residus a l’Estat Espanyol.  I clar quan es fa això acte seguit cada regió es mira la guixa. Però tranquils a Mallorca tenim la millor gestió de residus del Món, o almanco no es cansen de publicitar això als mitjans locals l’empresa TIRME, ansiosa d’exportar la seva tecnologia a països llatinoamericans.

Si algú es demana si podria passar alguna cosa semblant a Mallorca, la resposta és NO. Però aquest no, no indica que la gestió de residus de pneumàtics a Mallorca hagi estat exemplar.

Comencem pel principi: molts dels pneumàtics que es trobaven a Seseña eren procedents del que s’anomena “stocks històrics de pneumàtics”, això vol dir, els pneumàtics que s’anaven abocant dins solars, abans que hi hagués una entitat encarregada de la seva gestió i abans que s’obligués als fabricants a pagar a aquesta entitat per encarregar-se del seu reciclatge un cop haguessin acabat la seva vida útil (per a més información l’entitat s’anomena SYGNUS). A Mallorca fins al 2010 hi havia dos cementiris de pneumàtics fora d’ús, un a Algaida i l’altre a Sencelles, segurament moltes persones els recordaran quan passaven per la carretera de Manacor). Si bé a la Cementera de Lloseta, actualmente CEMEX, ja feia temps que feia servir els pneumàtics fora d’ús com a combustible i se’ls cremava.

Els pneumàtics fora d’ús representen una important font d’energia per als poc eficients incineradors de residus, d’això  que CEMEX interposés un contenciós judicial  contra les administracions públiques de les Balears quan tot i tenir les autoritzacions del Govern Balear, se li denegà la gestió a favor de TIRME, per ser el servei “insularitzat” del Consell qui té les competències en gestió de residus. Tanmateix l’actual gestor autotizat és TIRME.

Què passà amb els dos cementiris d’Algaida i Sencelles? Al final acabaren desapareguent en qüestió de mesos, TIRME se’n va fer càrrec, la conselleria de Medi Ambient autoritzà la gestió a TIRME. Aquesta gestió fou un tant irregular, ja que part dels pneumàtics s’incinerà i una altra part acabà abocada al dipòsit de cendres cimentades de la pròpia incineradora. Aquesta gestió fou denunciada pel GOB el març de 2010 davant la fiscalia per les irregularitats que suposaven els aparents incompliments, ja que els pneumàtics no es poden mesclar amb altres residus segons es preveu a la Llei. La fiscalia, tot i enviar-hi agents a fer un seguiment, desestimà la denúncia davant els permisos i autoritzacions pertinents de la Conselleria de Medi Ambient. I el fet que la Llei Estatal va permetre aquesta “gestió” únicament durant dos anys. Segons informà la Conselleria de Medi Ambient s’enterraren més de 3.500 tones de pneumàtics fora d’ús.

Com a anècdota fou de les darreres gestions que es feren per part de dues Conselleries de Medi Ambient (la del Consell de Mallorca i la del Govern Balear) encapçalades per Catalina Julve i Miquel Àngel Grimalt pertanyents al més que demostrat corrupte partit d’Unió Mallorquina, ja que al febrer de 2010 foren cessats tots els càrrecs d’UM.

Tornant a Seseña, ha hagut d’esser una immensa columna de fum negre la que ens ha sacsejat i ens ha fet recordar que al nostre voltant encara hi ha una gran presència de contaminants. I ens ha recordat que tal volta aquesta contaminació sovint invisible de l’atmosfera sigui en part culpable que ens anem emmalaltint de mica en mica.  Però a continuació ens hauríem de demanar, fins on es pot depurar, filtrar, purificar aquest fum negre?*   Si Volkswagen ha estat enganant durant anys fins i tot a organismes independents la contaminació que produïen els seus cotxes, qui controla les incineradores i les cimenteres?

Als darrers anys s’han aportat proves científiques per part d’epidemiòlegs com el Dr. Vyvyan Howard, que a dia d’avui ningú ha pogut refutar. I és que la incineració de residus pot produir Nanopartícules, partícules tant petites que els filtres de seguretat dels incineradors no poden capturar, i que evidentment la depuració de gasos que també tenen aquestes indústries poc hi poden fer.

tirme_greenpeacePer altra banda el control d’emissions no es fan de manera continuada, i en molts de casos són duits a terme per grups d’estudis pagats per les pròpies empreses, com és el cas de TIRME. I en el pitjor dels casos, no es fan el seguiment de totes les noves emissions que s’han descobert aquests darrers anys, amparats que només es mesuren els que els marquen les directrius europees. En el cas de CEMEX, totes aquestes dates ni tan sols són públiques. CEMEX ja fou condemnada al 2005 (i la sentència ratificada al 2010) a pagar una indemnització als veïnats de Lloseta per la contimanació produïda i a fer una millora a les instal·lacions per evitar-hi alguns dels perjudicis com la pols, contaminació lúminica i acústica.

Tant TIRME com CEMEX a dia d’avui compten amb autoritzacions ambientals per part de la Conselleria de Medi Ambient per a la incineració de diferents residus perillosos des d’olis, lubricants, pneumàtics fora d´ús, residus sanitaris, rebuig del tractament de residus perillosos, etc., per fer combustible.

Molts dels contaminats produïts als incineradors de residus, com les dioxines i els furans, sobretot les primeres són bioacumulables, és a dir que romanen acumulant-se dins els propis éssers vius passants de les plantes als animals i finalment a les persones.

CEMEX i TIRME, TIRME i CEMEX, són dues cares d’una mateixa moneda, un punt i final a un sistema de consum il·lògic i que romp amb l’economia circular, reintroduint contaminants dins el nostre entorn,  de manera difosa, creant més incerteses i fonamentant-se amb unes directrius europees greument boicotejades pel lobby incinerador i per unes dades científiques tan creïbles com les medicions de la pròpia Volkswagen, bàsicament la ciència a la carta, digues què vols que diguin les xifres i paga.

*Cal recordar que la combustió de pneumàtics produeix els seguents  productes contaminants : Monòxid de carboni,  Òxid de zinc, Benzè, Fenols, Diòxid de sofre, Òxid de plom, Toluè entre altres. A més el sutge conté quantitats importants d’hidrocarburs aromàtics altament cancerígens. 

 

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.