Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Artà, Corrupció, Drets bàsics, Illes Balears i Pitiüses, Mobilitat i territori

Les obres del tren de Llevant continuen paralitzades i en deteriorament des de fa un any i mig

Publicat per dia 22 novembre 2012 – 20:13Cap comentari | 292 views

Les obres del tren de Llevant continuen paralitzades i en deteriorament des de fa un any i mig

Share to Google Plus

La Plataforma pel Tren de Llevant denuncia l’estat d’abandonament de les obres del tren. Des que el passat 31 de juliol, quan el Govern anuncià la paralització de les obres del tren, l’aspecte de la zona és lamentable i roman sense manteniment: el recinte s’ha empantanat, hi ha barreres tomades, abocaments de fems…

Així, des del Govern sembla que no hi ha cap voluntat de finalitzar les obres ni intenció d’establir una renovació del conveni ferroviari amb el Ministeri de Foment per concretar un nou calendari d’obres. I tot això, en el context d’estacions inaugurades, ara fantasmes, màquines i vagons comprats descansant a les cotxeres, un traçat aixecat encara sense vies, expropiacions realitzades i pagades a mitges, etc.

A més, el tema econòmic segueix essent un misteri, ja que l’any passat (abans de les eleccions) els diners per a l’obra es varen concedir des de Madrid, però resulta que en l’actualitat ningú no sap on paren ni què se n’ha fet d’aquests.

Els veïns i veïnes de la comarca duen 15 anys insistint en la necessitat d’ampliar la xarxa ferroviària de l’illa,  ja que la situació actual provoca un aïllament considerable entre Palma i els municipis més allunyats de la capital. Després de tot aquest temps demanant la recuperació d’un tren que va desaparèixer als anys setanta davant el progressiu increment del transport privat, i vuit marxes pel territori per insistir en la construcció d’aquest mitjà de transport públic, l’inici de les obres havia portat la il·lusió entre els veïnats de la comarca, però davant de la paralització d’aquestes, la Plataforma demana que es reprenguin les tasques i que es finalitzi la feina. Segons anuncien, les obres estan ja executades en un 50% i aquest abandonament no fa més que accentuar progressivament el deteriorament de la zona i augmentar els costs de la represa de les obres.

Al llarg d’aquests darrers anys, la Plataforma s’ha reunit en diverses ocasions amb els batles de la comarca i representats del Govern Balear i sovint ha hagut de veure els descrèdits per part del Conseller Company en relació amb el projecte del tren i, en general, amb l’ús del transport públic.

Finalment, les demandes de la Plataforma pel Tren de Llevant es poden resumir en els següents punts:

  • Que es reprenguin les obres del tren Manacor-Artà-Cala Rajada.
  • Que s’exigeixi el compliment del Conveni ferroviari de la línia Manacor-Artà-Cala Rajada.
  • Que es torni a negociar amb el Ministeri de Foment l’addenda anual de les aportacions.
  • Que es faci un calendari real per a la finalització de la línia fins a Artà i la continuació fins a Cala Rajada.

En el següent enllaç podeu llegir el reportatge “Millones para un tren fantasma” elaborat per Inma Muro i publicat a la revista Interviu.

A continuació, podeu llegir un escrit elaborat per la Plataforma que defensa l’ús del tren i del transport públic davant del privat:

Mentre, com fa 14 anys, seguim pensant que el tren NO és cap caprici

El ferrocarril és el transport públic per excel·lència. Cap altre mitjà de transport és igualment sostenible, ni ambientalment, ni socialment, ni econòmicament, diguin el que diguin els que escriuen o parlen al dictat dels que comanden.

El transport en vehicle privat és una de les principals fonts d’emissió de diòxid de carboni, responsable del canvi climàtic.  Aquí no tenim altra opció de transport. Al Llevant de Mallorca no es pot viure sense cotxe.

Un tren no fragmenta el territori, el tren no fa diferències: gent de qualsevol edat, classe social o condició física, amb alguna discapacitat, un fadrí o una família nombrosa… tots poden anar en tren.

El tren ens fa més sociables: dins el tren es pot participar d’una conversa, admirar el paisatge, parlar amb el veïnat, dormir o llegir.

Arribar a la feina després d’un embús i la mateixa història de sempre per trobar aparcament no ens ajuda a començar bé la jornada. I no hi podem arribar d’altra manera.

El tren és un transport segur. La mortalitat a les carreteres assoleix cada any unes xifres que escarrufen. I per molt que les desdoblem o “autopistem”, mai no seran tan segures com un tren.

 Als pobles que estan comunicats per tren, es crea més activitat econòmica.

Necessitau més motius per a justificar la demanda d’un tren?

Cap comentari »

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.