Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Difusió i pensament crític, Ensenyament, Illes Balears i Pitiüses, Marratxí

La LOMCE, una llei excloent, sexista, antidemocràtica i tecnòcrata

Publicat per dia 17 maig 2013 – 10:54Cap comentari | 39 views
Share to Google Plus

El passat 17 de maig del 2013 es va aprovaar la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMQUE, LOMCE en la seva versió en espanyol), també anomenada “Llei Wert”.  Un document vessat de polèmica i controvèrsia des dels seus inicis. Els col·lectius que treballen en l’àmbit de l’educació en diverses ocasions han demostrat el seu rebuig a la proposta de reforma i al nou model educatiu que presenta.

Cal aprofitar l’anàlisi i investigació col·lectius que es van dur a terme fa uns mesos, concretament el dissabte 16 de febrer, a l’IES Marratxí. La Plataforma Crida va organitzar una Jornada de reflexió i debat sobre l’avantprojecte de la  LOMCE amb l’intenció de donar a conèixer i debatre aquesta reforma educativa que, potser, té més de polític que de pedagògic.

antiwert L’acte va tenir lloc a la sala d’actes de l’institut i va comptar amb la participació de centenars de persones relacionades amb el món de l’educació. L’acte començà a les 10h amb una comunicació en la qual s’informava de l’intent per part de la Conselleria d’Educació de prohibir l’acte, així com de la contundent i ben argumentada resposta per part del director del centre, Jaume Marc.

A continuació es va fer una  ponència informativa en què es feia una anàlisi de la llei amb els seus aspectes més  polèmics i que són objecte de crítica per la majoria d’associacions i col·lectius que defensen una educació pública, laica, de qualitat i en català. D’acord amb aquesta anàlisi, la llei que vol aprovar el Partit Popular és excloent, sexista, tecnòcrata,  antidemocràtica, centralitzadora, mercantilista, fomenta la competitivitat i menysprea la cultura i la llengua.

Posteriorment, es feren grups, en el quals es va tenir l’oportunitat de debatre el contingut de la llei i les possibles accions que permetin fer arribar a la comunitat educativa i, en general a tota la població tots aquells aspectes que semblen que atempten contra el dret a una educació pública i de qualitat, així com de les estratègies per combatre-la. A continuació es posà en comú el que s’havia parlat en els grups per, finalment llegir un manifest en el qual es feia una crida a tota la comunitat educativa per ajuntar esforços per lluitar contra les polítiques educatives que ataquin l’educació pública i que vulguin convertir-la en una xarxa subsidiària i assistencial.558055_279739402156455_1367954702_n

Fuit d’aquestes jornades, es va elaborar un document en format Prezi que mostra d’una manera molt visual en què consisteix la Reforma de Wert. Podeu trobar el document interactiu aquí.

Finalment, aferram a continuació l’escrit que s’ha aprovat des de la Plataforma Crida que extreu algunes conclusions de les jornades:

 Conclusions #CRIDAvsLOMCE

 La Plataforma CRIDA ha celebrat avui, dia 16 de febrer, una jornada de reflexió i debat sobre l’avantprojecte de llei LOMCE, obra del Ministre Wert. Després de l’anàlisi realitzat durant setmanes per la comissió delegada per l’Assemblea de la Plataforma, s’han elaborat diversos materials, explicatius per al debat d’avui i divulgació per a properes activitats.

 La presentació, a càrrec d’alguns membres d’aquesta comissió, s’ha fet mitjançant un programa visual, on ha sigut fonamental la claredat de les idees i la seva presentació de forma didàctica. S’han volgut reflectir els problemes que afecten a tots els implicats, pares i mares, professionals i estudiants, i argumentar cada punt exposat. Després d’aquesta presentació, s’han debatut els aspectes més rellevants de la LOMCE.

Les conclusions de la jornada sobre la LOMCE són:

  • És una Llei innecessària, que no resol cap dels veritables problemes que té el sistema educatiu. No ha estat consensuada amb la comunitat educativa.
  • És excloent cap a l’alumnat; crea itineraris prematurs, incrementa les desigualtats, no compensa ls diferències soci-econòmiques familiars i proposa la publicació de rànquings de centres.
  • És sexista, perquè legitima els concerts dels centres segregadors per sexe.
  • És tecnòcrata i angoixadora, oblida l’educació integral de l’alumnat i crea revàlides que pressionen l’alumnat i professorat a obtenir resultats a curt termini.
  • No té cap justificació pedagògica, científica ni psicològica. Oblida la compensació social i potencia la distància entre classes socials.
  • És antidemocràtica, perquè limita la llibertat de càtedra, proposa una selecció arbitrària del professorat i la direcció, bloqueja la participació de les famílies i converteix el Consell Escolar en un òrgan consultiu.
  • És centralitzadora, perquè retorna competències autonòmiques al Govern Central, monopolitza el currículum de les assignatures troncals i crea revàlides a escala estatal.
  • Retorna a la competitivitat, arraconant la cooperació. Els alumnes tenen problemes i no necessitats, i elimina l’atenció cap aquestes necessitats. Converteix l’educació en una carrera d’obstacles.
  • És una reforma educativa mercantilista: fomenta la competitivitat entre centres i introdueix en l’educació el concepte d’empleabilitat. Converteix l’educació en un negoci més.
  • Menysprea la llengua i cultura pròpies, i degrada la llengua catalana a assignatura de tercera.
  • Augmenta la presència de la religió a l’escola, cedint a les exigències de la jerarquia catòlica.

En resum,
És una Llei que no pretén educar ciutadans, sinó empleats competitius, desvinculats dels principis i valors en què es fonamenta el nostre sistema educatiu: eina transformadora de la societat, dedicada a formar persones crítiques, per tal d’avançar en la construcció d’una societat més sàvia, més justa, més cohesionada.

Feim una crida a tota la comunitat, per ajuntar esforços i compartir iniciatives contra aquestes polítiques educatives, que suposen l’atac més greu a l’educació pública, i que pretén convertir-la en una xarxa subsidiària i assistencial, que no vol combatre el fracàs escolar sinó “maquillar-lo”, i que expulsa del sistema l’alumnat amb més dificultats socio-econòmiques.

Ens juguem el futur dels nostres fills i filles, i el de la societat en el seu conjunt.
VOLEM UNA EDUACIÓ PÚBLICA I DE QUALITAT!!!

16 DE FEBRER 2013

El passat 17 de maig, el dia que s’aprovava la proposta, es convocà una protesta massiva davant les seus del PP dels municipis d’arreu de l’illa.

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.