Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Coneixement lliure, Conflictes, imperialisme i militarisme, Estat espanyol i el Món, Mitjans alternatius, Publicació oberta

Declaració urgent per una nova comunicació

Publicat per dia 26 gener 2013 – 12:101 Comentari | 404 views

Declaració urgent per una nova comunicació

Share to Google Plus

Aquesta notícia s’ha enviat mitjançant publicació oberta! Vos convidam a elaborar lliurement les vostres pròpies notícies. Basta que empleneu aquest formulari i no oblideu respectar la guia d’estil i revisar els principis, objectius i criteris de publicació del projecte contrainfo.cat.

Amb el títol ”Davant les misèries del País i la premsa corporativa, construïm una resposta des dels pobles”, Alba TV, canal comunitari internacional realitzat des de Veneçuela, promou aquesta declaració per una nova comunicació.

En les darreres hores, un nou escàndol sacseja un dels principals mitjans corporatius del món. Aquesta vegada el protagonista és el diari El País, d’Espanya, que en un nou atac al president de Veneçuela, Hugo Chávez, va publicar en portada una falsa foto del president, suposadament entubat a l’hospital.

El fet és lamentable perquè, tot i que la fotografia hagués estat real, es tracta d’una greu violació a la privacitat de les persones. Però aquestes empreses d’informació no tenen límits. Per tal de desenvolupar les seves campanyes d’interessos, com històricament contra Cuba, com des de fa anys contra Veneçuela, no reparen en absolutament cap principi. Ni tan sols en el ridícul que poden arribar a protagonitzar comprant una foto d’aquest tipus. No importa la veritat, sinó instal·lar les seves opinions, vestits de notícia.

L’atac a Chávez, en veritat, no és un atac a un home públic que està passant un moment delicat de salut, o no només i no principalment és això.

És l’atac a un poble, a un sistema institucional, l’intent d’un país llatinoamericà per trencar la dependència i l’opressió dels poderosos. És un atac a la comunicació popular, que posa sobre la taula les misèries d’una premsa on les opinions tenen preu, on tot es compra i es ven, des d’un titular fins a una foto.

La premsa hegemònica és una premsa discriminatòria, ràpida a construir estereotips que ataquen tot procés de canvi social, criminalitzen els moviments socials cosifiquen a la dona, segreguen les persones per la seva opció sexual, nacionalitat, cultura, i religió. I a tot allò que escapi a les normes establertes pels patrons del sistema. Un ordre on cada vegada majors crisis són generades per obtenir majors guanys, amb les activitats que siguin, des de la guerra i el tràfic de persones, drogues o armes, fins al maneig d’informació.

Aquest esdeveniment, d’altra banda, ve a coronar un llarg procés de desgast de la imatge d’aquesta comunicació empresària. Si fins fa pocs anys, els mitjans burgesos es presentaven a si mateixos com un paràmetre d’objectivitat i imparcialitat, i podien fer-ho perquè el públic ho creia, a aquestes alçades aquesta ficció ja gairebé ningú no la creu.

Ens trobam per tant, a davant d’un desafiament a les nostres mans. A força de ensopegades com el del País, a poc a poc ha anat quedant al descobert que cada mitjà té els seus interessos, no només perquè naturalment tenen una ideologia, que és la dels amos i editors del medi, sinó perquè en el cas de les grans empreses privades de comunicació, es tracta de conglomerats empresarials amb forts vincles amb altres empreses. Parlem clar: es tracta dels aparells ideològic-culturals més importants que tenen les empreses i els governs del capitalisme per instal·lar les seves idees com si fossin de tota la societat. En la nostra Amèrica, estem parlant, entre altres, de grups empresaris com Televisa a Mèxic, O Globo al Brasil, ABC Color a Paraguai, El Mercuri a Xile, El Temps a Colòmbia, Globovisión a Veneçuela, Grup Clarín i La Nació a Argentina, articulats convenientment amb companyies com El Nou Herald des de Miami, o El País i ABC des de l’Estat espanyol.

Aquesta situació, llavors, és al mateix temps una oportunitat. El desastre de la premsa burgesa, que expressen episodis com el del País, encara que no només aquests, ens ha d’impulsar a la construcció de més i millors eines de comunicació, capaços de superar el paradigma capitalista de la comunicació, que encara que en crisi, encara és hegemònic.

Hem de seguir multiplicant els nostres esforços per generar, des del mateix poble, una altra comunicació, que posi en primer pla els interessos, problemes, èxits i desafiaments de tota la societat.

En aquesta guerra de quarta generació, l’articulació de projectes de comunicació popular és una necessitat estratègica.

Per posar en relleu una forma de comunicar que subverteixi les normes comercials d’aquesta vella comunicació empresària, cal superar:

  • Una comunicació que parteixi de les necessitats i expectatives de les comunitats: de les seves realitats socials, econòmiques, polítiques i culturals.
  • Una comunicació que no manipuli la veritat, sinó que respecti les fonts i el públic destinatari. Que no sigui vista d’objectivitat i neutralitat, perquè tal cosa no existeix, sinó que es posicioni des dels interessos populars amb fidelitat als fets veritables. La millor manera d’acostar-se l’objectivitat, la més honesta, és assumir la pròpia subjectivitat en la producció, edició i distribució de sentits.
  • Una comunicació en definitiva, que no es mostri comprada i venuda com qualsevol mercaderia, sinó que sigui arma en la batalla per una nova societat, sense explotadors ni explotats.
  • Una comunicació diversa i plural, que aposti per la integració dels moviments populars, que pugui projectar una altra vida, en un món cada vegada més en perill de col·lapse, a causa del capitalisme.

Tenint en compte la proximitat de la Cimera de la CELAC de Santiago de Xile, convoquem també als i les presidents i representants dels Estats allà reunits, no només a pronunciar-se contra les agressions mediàtica als procés de canvi en curs en el nostre continent, que diàriament es reiteren des de la premsa capitalista, sinó fonamentalment a implementar polítiques públiques que enforteixin iniciatives comunicacionals democràtiques i participatives.

Convoquem també a les i els participants de la Cimera dels Pobles a pronunciar-se en aquest sentit. I sobretot, convoquem a la societat en general, i als projectes de comunicació popular en particular, a amplificar aquest debat i unir esforços, amb aquests objectius:

  • Continuar construint àmpliament, en forma col·lectiva, processos que donin com a resultat la sanció de noves normatives democratitzadores de la comunicació, així com la implementació efectiva de les legislacions existents en aquest sentit.
  • Enfortir vincles i avançar en l’articulació dels iniciatives comunicacionals dels pobles.
  • Construir una agenda comuna, vinculada a les necessitats, apostes i desafiaments de les nostres realitats profundes.
  • Enfortir eines que permetin elaborar propostes i respostes cada vegada més coordinades en matèria de comunicació participativa i amb protagonisme popular.
  • Defensar els processos d’independència i sobirania que lliure i democràticament desenvolupen els pobles nostre continent.

Caracas, 24 de gener de 2013

Per adhesions: albadelospueblos@gmail.com

Visita la llista de signants aquí

* Traducció a càrrec de Ferran Vallès

1 Comentari »

  • Johna905 escrigué:

    I do agree with all the ideas you have introduced for your post. They are really convincing and can certainly work. Still, the posts are very brief for newbies. May you please extend them a bit from subsequent time? Thank you for the post. gegcacdgeebd

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.