Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Agroecologia i sobirania alimentària, Ciutat, Illes Balears i Pitiüses, Okupació i espais alliberats, Treball i economia

L’Hort Jardí d’Epicur: de l’okupació com a eina de lluita a la usurpació de l’espai com a escenari d’un anunci publicitari

Publicat per dia 20 març 2013 – 17:0820 Comentaris | 1.423 views

L’Hort Jardí d’Epicur: de l’okupació com a eina de lluita a la usurpació de l’espai com a escenari d’un anunci publicitari

Share to Google Plus

El 21 de gener de 2012 el col·lectiu Toma la Ciudad alliberà a Ciutat un solar per fer-hi un hort. Aquesta acció, sense precedents a l’illa, almanco en els darrers anys, va obrir el debat sobre l’okupació i l’aprofitament de terres i edificis desocupats i buits per utilitzar-los per al bé comú.

Desenes de persones treballaren durant aquests dies braç a braç per tirar endavant el projecte, centenars foren els encuriosits que passaren per aquell solar fins llavors deixat i abandonat per veure què s’hi cuinava. També es treballà amb els veïnats de la zona que recordaren reiteradament com fins al moment el solar “era un  niu de rates i un femater”. Així, en molt poc temps, allà on havia un solar abandonat i brut hi florí un jardí popular amb un hort urbà.

No corregueren la mateixa sort el solar alliberat de l’antiga Casa del Poble o el Solar de Ses Veles, que foren desallotjats. En l’intent de reokupació de la Casa del Poble, la policia identificà 15 persones que foren posteriorment multades per Delegació de Govern amb sancions de 300€. Després de les al·legacions, el procés encara continua obert.

Ara, ens ha agafat per sorpresa com l’empresa Camper ha aprofitat l’espai per a rodar-hi un anunci. La recent encetada campanya “Do what you love” pretén despertar l’interès del consumidor pels productes de la marca Camper i presenta alguns dels treballadors de l’empresa realitzant allò que sempre han volgut fer. L’Agència que ha duit a terme la campanya publicitària és DobleYou.

En el següent vídeo, podem veure com una presumpta treballadora de Camper a Istanbul, que es passeja per l’Hort Jardí d’Epicur, assegura que si tengués temps lliure “li agradaria decorar la seva ciutat amb flors” fent “petits jardins en llocs impensats” tot per “portar un poc de color a la vida de les persones”. La marca ridiculitza així el vertader propòsit del col·lectiu Toma la Ciudad, un projecte que promou la sobirania alimentària col·lectiva i que pretén empoderar les persones tot cultivant-se el seus propis aliments.

 

Què queda, doncs, d’un espai construït col·lectivament amb vistes a l’autoorganització, el treball cooperatiu per a l’interès comú i la vida autogestionada? Es veu des de fora com simplement una decoració? On queda el discurs alternatiu i antisistema? Al vídeo no surt la part social de l’espai: els punts de trobada que ha suposat, els inicis de mobilitzacions, les assemblees que s’hi han realitzat… Veiem, així, com novament el capital s’apodera dels espai col·lectiu i els tenyeix de màrqueting. Quina en serà la propera? Gravar-hi la darrera superproducció de Hollywood?

Sap res Camper de #CAMPERoles?

20 Comentaris »

  • Jimeno escrigué:

    Quina pija! Q sap ella del projetce… només veu floretes!!
     
    PIJA!

  • Adalberto escrigué:

    No le seguiría el juego…es mas publicidad para la empresa usurpadora. 

  • 7 escrigué:

    Precisamente lo que está diciendo la chica que haría es llenar la ciudad de huertos como este.
    Creo que la gente se queja por quejarse. ¿Y que pasa si se ha grabado un anuncio publicitario en un huerto okupado?
    Sois peor que la ultraderecha, macho.

    • Pere escrigué:

      No.
      Es desvirtúa el sentit original de l’hort. És mostrar l’espai com un lloc decoratiu i en cert sentit pijo, “cool”, quan en realitat era (és?) un espai d’autogestió, alternatiu al sistema. Que s’hi rodi un anunci d’una empresa de sabates multinacional es violar l’espai. Clar i concís.

  • Pere escrigué:

    Però qui els ha deixat fer l’anuncia allà? Varen entrar i ja està? Segueix en funcionament l’hort urbà?

  • Toni escrigué:

    Els de Camper son els reis del cool hunting. Sou cool. El pas previ a l,assimilació per part del sistema. 

  • Pinsiulo escrigué:

    L’hort fou producte d’un treball col·lectiu, producte que, com aquest anunci demostra, pot ser apropiat per altri en el que no ve a ser altra cosa que una versió d’explotació a la que alguns es refereixen pel concepte d’acumlació per despossessió. És important denunciar aquest fet i la lògica que s’hi amaga al darrera. Quedar-se assegut sense donar-hi resposta és greu. És com emprar el 15-M per a vendre refrescs de marca…

  • Pinsiulo escrigué:

    L’hort fou producte d’un treball col·lectiu, producte que, com aquest anunci demostra, pot ser apropiat per altri en el que no ve a ser altra cosa que una versió d’explotació a la que alguns es refereixen pel concepte d’acumlació per despossessió. És important denunciar aquest fet i la lògica que s’hi amaga al darrera. Quedar-se assegut sense donar-hi resposta és greu. És com emprar el 15-M per a vendre refrescs de marca…
     

  • Garoko escrigué:

    Pues yo qué queréis que os diga.
    Había dejado mi militancia en el 15M y en el huerto urbano, pero oye, ha sido ver que ahora se dejan caer por allí chavalas como esta y me han entrado unas ganas repentinas de volver a militar en el proyecto, ir a sembrar cada día, colaborar en lo que haga falta,…
    :)

    • ejecutivo escrigué:

      Garoko,
      Te contesto a ti, por originalidad en tu respuesta, prefiero añadir comentarios constructivos evitando la polémica, aunque puede que mis comentarios no sienten bien a algunos. (alguno se echo las manos a la cabeza cuando me vio trajeado con un portátil “vendiendo” productos del Satander)
      Lo primero de todo es decir que me alegra mucho saber que el huerto sigue funcionando, he visto las habas en el video, felicidades. Es la primera noticia que tengo del huerto desde mi exilio. Gracias Contrainfo, y gracias Camper. Pero sobre todo gracias a los que lo habéis hecho posible. (a la chica de Garoko también)
      Me resulta muy curioso leer comentarios que mencionan la violación del espacio, o de apropiación. Lo único que ha hecho Camper en este caso ha sido grabar un anuncio en un lugar muy particular, creado por la buena voluntad de algunos ciudadanos, conviertiendo un solar en desuso en un lugar bonito y agradable. Hasta tal punto que una multinacional (algo diré sobre esto más adelante) decide explotar esa belleza. Enhorabuena una vez más.
      Debemos de sumar y no excluir, llamemos a las puertas de Camper y hagámosles entender algunas cosas y cuestionemos otras. Camper, empresa mallorquina, deslocaliza TODA su producción y vende su calzado como si hubiese sido fabricado en la Isla. Por qué?
      Utilicemos este impulso para embellecer el solar de la Casa del Pueblo, ellos tal vez nos puedan ayudar, yo desde la distancia he intentado en vano y por la vía diplomática y legal acceder a este solar. Me ha sido imposible. He estado en contacto con José Antonio Sánchez Quintanilla, oficial mayor del ministerio de empleo y seguridad social. En un principio parecía que tenía buenas intenciones, pero todo quedo en agua de borrajas y promesas vacías. Por qué?
       
      Un saludo,
      El ejecutivo

    • Nancy escrigué:

      Si, seguro q ella se mete al proyecto y viene las tardes a currar con las herramientas, a ensuciarse su bonito pelo y ropa de marca. esta deseando conocer que es eso de la autogestion y todas estas movidas…
      ésta solo quiere fottito con las flores… q hace muy chic

    • Toni Cobretti escrigué:

      Garoko, estoy contigo. Vosotros habéis liberado un solar, eso de liberar suena a discurso del XIX y los de Camper, bastante más astutos, han visto que es un decorado genial y como vuestra historia antisistema vende pues lo han aprovechado, no sé qué hay de malo. Por cierto seguro que la chica se depila y usa desodorante. Es de agradecer.

  • Jaume Rosselló escrigué:

    No m’agrada que CAMPER hagi fet servir l’hort com a set per rodar el seu spot, però jo els donaria un vot de confiança i vull pensar que no hi ha mala intenció rera aquest fet. L’empresa sempre ha gaudit de les meves simpaties, tot i que també he sentit a dir que usen ma d’obra barata a països on fan la seva producció…però ningú no m’ho ha demostrat. Tenc un conflicte de sentiments difícil de gestionar. Pel que fa a la model de l’spot, no trob just que se la jutji ja que simplement és una professional fent la seva feina, mol digna per altra banda….

  • taconazo escrigué:

    mas falso que ir al huerto en tacones.
    el huerto no necesita esta “publicidad” ni la ha pedido.
    recordar que camper sacara rendimiento economico de esta publicidad, vendiendo una imagen falsa aprovechandose de un proyecto autogestionado.
    fuera oportunistas!

  • Mr X escrigué:

    Pues a mi hem sembla un exemple perfecte d’asimilació capitalista.Utilitzar una imatge dervirtuada i tergiversada per atreure un sector social. Ademés de que ho han fet practicant un PISHING fent-se passar per els que han fet els horts….Especialistes en CoolHunting per aprofitar-se de la moda.Xiquetes, ens han fet un Detoruné.
    Ara per ara a part de criticar el fet, pens que hem de reflexionar com radicalitzar la proposta i/ o treure profit de la publicitat de l’hort per intentar generalitzar-la o hackejar Camper. ja que es molt dificil o impossible evitar aquests casos.
    Hem d’aprendre a jugar amb aquestes formes d’asimilació que son constants. Des de la gentrificació urbana, les camisetes del CHE o el ideal d’amor lliure hippie. 
    Un altre exemple…..MÉS per Palma (@CortObert) -> Contents ja que s’ha aprovat per unanimitat la proposta de MÉS per convertir solars municipals en horts urbans.  ….. https://twitter.com/CortObert/status/314683103874527232
     
    Que vos pareix un #CamperSubvencionaHortsUrbans utilitzan’t la mateixa técnica d’assimilació invertida + pishing?
     

  • Robert Paulson escrigué:

    Crec que Camper no te molt a veure. Una empresa contracta a una altra per que la faci una campanya publicitària, i aquesta tria un indret BARATO per fer els seus anuncis. P’entura qualcú de Camper els comenta lo de s’hort. Què hem de fer?. Probablement lo que diu adalberto; res, no hi ha res com una bona polèmica per pujar vendes!. La seu de la empresa de publicitat es a Barna (com es pot comprovar a la seva pàgina de la xarxa). Camper té varies tendes.

  • Robert Paulson escrigué:

    En quant a l’Associació “Cultivando la Tierra Cultivas Tu Futuro”, alguns dels de sa foto me sonen. El text de l’article es per debatre a fons.

  • Anastasia escrigué:

    Mucha polemica, pero nunca veo tanta actividad en el huerto. Por cierto hay geniales proyectos de alternativas económicas a los que nadie les hace ni caso… si tanto os fastidia camper, decidles que se hagan el balance del bien común (lo he leído en un artículo sobre el sistema del economista de Attac Cristian Felber). 

    Yo no veo ni asimilación ni ocho cuartos, veo un tipo que busco un fondo para sus fotos y punto pelota. Todo lo demás es añadido. Sólo falta que algún iluminatti esté detrás de esto, no seamos paranoicos.

    La marca camper es chaquetera desde que hundió el sector del calzado externalizando todo en China. Eso por un lado, pero por el otro la modelo de la foto no está ni por asomo relacionada con esta política de la familia Fluxà.

    Más revolución se daría si se apoyasen cosas como el proyecto del bien común, que está cargado de bombas de profundidad, pero no de las que son fuegos artificiales y explotan en 5 minutos, sino de las que tardan unos años en calar y hacer efecto.
    Mi consejo es claro: no perdáis energía en esto y debatid donde sea constructivo.


     
    Besos

  • melky52 escrigué:

    No es imagen correcta ver pijas donde hay gente que lucho por el huerto, No es reproche es incompatible ,y mas viendo a quien si cuida el huerto a diario  una mujer con mucha mas clase que la pija botera,¡¡

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.