Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Difusió i pensament crític, Estat espanyol i el Món, General, Mitjans alternatius, Publicació oberta

Un artista català engega una iniciativa per lluitar contra la venda d’informació i la falta de privacitat a internet

Publicat per dia 5 febrer 2017 – 12:46Cap comentari | 37 views

Un artista català engega una iniciativa per lluitar contra la venda d’informació i la falta de privacitat a internet

Share to Google Plus

Aquesta notícia s’ha enviat mitjançant publicació oberta! Vos convidam a elaborar lliurement les vostres pròpies notícies. Basta que empleneu aquest formulari i no oblideu respectar la guia d’estil i revisar els principis, objectius i criteris de publicació del projecte contrainfo.cat.

El 12 de gener, Marc Montijano (Vic, Barcelona, 1978) va pujar la foto que obria aquest projecte a diverses xarxes socials. L’artista es presenta dempeus, amb el seu característic sac cobrint-li el rostre i sostenint un vell telèfon amb les dues mans. Gens fora del comú, a no ser pel text que acompanya a la imatge. Donant-nos les claus del seu nou treball. L’endemà, va pujar una altra imatge assegut en el vàter, llegint un periòdic esportiu de 1967, indicant que estava a Nova York fent una performance.


La desinformació és poder, és un projecte en clau irònica, en el qual l’artista juga amb l’humor i l’absurd però amb una finalitat molt seriosa: que el ciutadà recuperi el control d’internet. Per a això proposa copejar en la font de finançament de les grans empreses tecnològiques i de recopilació, processament i venda de dades. Oferint, amb certa regularitat, informació errònia o contradictòria fem que totes les nostres dades quedin sota sospita i perdin valor, què és cert i què és fals?

L’artista amb aquest projecte a mig camí entre l’acció artística i l’activisme social, posa l’accent sobre una situació que cada vegada preocupa a més persones, la privadesa i l’ús que fan de la nostra informació grans companyies. Durant aquest any 2017, Montijano anirà publicant regularment imatges “desinformando”, amb l’objectiu d’animar a més persones a sumar-se a aquesta iniciativa i així, revelar-se contra la venda d’informació i la falta de privadesa en internet.

Com ha declarat Marc Montijano:

“Les xarxes socials, al costat de les grans empreses tecnològiques, comercien amb totes les nostres dades. El gran negoci d’internet en l’actualitat és la venda de dades, les dades que els donem volent o sense voler. Vivim en una enquesta constant en la qual no existeix cap privadesa. Ens hem convertits en un producte, una suma de dades, un perfil amb el qual comerciar o al que manejar-manipular.

Jugant amb la ironia i l’absurd, vull fer reflexionar a la societat del perill que comporta regalar aquest poder. La informació d’una persona és intranscendent, però dades de milions de persones analitzats i processaments, constitueixen un material molt valuós, que pot emprar-se per a moltes finalitats i no només comercials.

Amb el meu treball convido a desinformar, a usar internet d’una manera crítica, per aprofitar el seu immens potencial, però sense perdre el control. La desinformació com un acte conscient i reivindicatiu. El projecte ‘La desinformació és poder’, planteja una solució senzilla però molt efectiva: es lucren venent la nostra informació, oferim-los de tant en tant informació voluntàriament errònia, i la resta de la nostra informació, sigui veraç o no, quedarà en dubte. No es tracta d’una acció simbòlica, realment estem comprometent la seva font d’ingressos i salvaguardant la nostra privadesa”.

Podeu consultar els seus treball a la web: www.marcmontijano.com

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.