Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Alcúdia, Ecologia, General, Illes Balears i Pitiüses, Mobilitat i territori

Salvem es Moll i GOB es van reunir amb la Conselleria de Medi Ambient per abordar les implicacions ambientals de l’ampliació d’Alcudiamar

Publicat per dia 7 novembre 2016 – 12:34Cap comentari | 88 views

Salvem es Moll i GOB es van reunir amb la Conselleria de Medi Ambient per abordar les implicacions ambientals de l’ampliació d’Alcudiamar

Share to Google Plus

El dilllus dia 31 d’octubre, alguns membres de la plataforma Salvem es Moll i GOB es van reunir amb el conseller de Medi Ambient Vicenç Vidal i amb el president de la comissió de medi ambient Antoni Alorda per tractar una sèrie de qüestions i profunditzar el debat sobre la problemàtica que pateix el Port d’Alcúdia com a conseqüència d’una sèrie de projectes que desconfiguraran la primera línia d’una manera irreversible.

En primer lloc es va parlar sobre la necessitat de que el projecte d’Alcudiamar (que inclou l’ampliació de la dàrsena en 12.000 m2) presentat davant l’APB per tal de poder ampliar la pròrroga de la concessió fins a l’any 2030, la qual ha estat concedida per l’acord del consell d’administració de l’APB en data 6/04/2016, passi per un projecte d’AIA, i que a més aquesta sigui ORDINÀRIA i no SIMPLIFICADA.

En segon lloc, es va demanar a la Conselleria de Medi Ambient, que d’ofici, doni una passa endavant i comenci a adoptar mesures proactives davant una constant situació de contaminació de les aigües de la platja d’Alcúdia, sobretot les de l’entorn més pròxim al Club Nàutic i al Port Comercial, provocades per l’absolut descontrol amb les operacions de, càrrega, descàrrega i transport de carbó, que presumiblement afecten a les zones LIC i ZEPA (integrades dins la Xarxa Natura 2000).

En tercer lloc, es va demanar el posicionament de la Conselleria de Media Ambient davant la nova tramitació del DEUP, sol·licitant la necessitat de que passi també per un projecte d’Avaluació d’Impacte Ambiental.

Finalment, es va demanar més diligència als representants del Govern al Consell d’Administració de l’APB, alhora d’aprovar projectes de tal magnitud i fort impacte mediambiental.

Mentrestant, el TSJB admet a tràmit el recurs del GOB contra l’ampliació de la concessió per 12 anys a Alcudiamar

L’empresa va aconseguir l’ampliació del termini per construir una zona esportiva a la zona de serveis del Port d’Alcúdia

El passat 16 de setembre el GOB va presentar davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, un recurs contenciós contra l’anunci de l’Autoritat Portuària de Balears sobre l’acord d’ampliació del termini concessional fins l’any 2030 a ALCUDIAMAR S.L. per considerar que aquesta ampliació no s’ajusta a dret, per, entre altres, els següents motius:

I) S’infringeix, l’article 85.3 del TR de la Llei de Ports de 2011 perquè l’APB no ha sol·licitat els preceptius informes a les administracions urbanístiques competents: Administració municipal i insular: Ajuntament d’Alcúdia i Consell Insular de Mallorca.

II) L’acord de 06/04/2016 d’ampliació del termini concessional, s’ha adoptat sense el preceptiu informe d’avaluació d’impacte ambiental del projecte bàsic autoritzat.

La Resolució de 16/06/2016, dictada per la Direcció General de Medi Ambient del Govern Balear, insta al promotor ALCUDIAMAR S.A., a presentar davant l’òrgan substantiu els documents escaients per tal d’iniciar el procediment d’AIA simplificada, perquè considera que les obres d’ampliació de la dàrsena podrien afectar apreciablement a la zona LIC ZEPA (integrades en la Xarxa 2000).

Conforme a la normativa aplicable, procediria la redacció d’un AIA ordinària. Si considerem els efectes acumulatius del projectes de construcció de l’estació marítima (més de 40.000’00 m2.) + projecte seleccionat de MARINA AUCANADA GROUP S.L. que preveu una dàrsena d’11.000’00 m2. + els 12.000’00 m2., d’ampliació de la dàrsena autoritzada a ALCUDIAMAR S.L., se superaria les 5 ha. de superfície.

L’AIA, necessàriament, haurà d’estudiar les diferents alternatives a l’ampliació de la dàrsena (també l’alternativa 0) i així mateix, la substitució d’aquesta inversió per projectes més sostenibles i de regeneració i compensació dels efectes negatius causats per les instal·lacions del port esportiu a la làmina d’aigua interior i, assenyaladament, a la platja d’Alcúdia (immersa en un procés de degradació progressiu, en el tram que va des del port esportiu fins a l’hotel Nuevas Palmeras)

En aquests sentit, l’informe d’IMEDEA de juny de 2016, deixa palès que part de la sedimentació d’arenes fines “quedan eventualment atrapades en la zona norte debido a la configuración del puerto deportivo”.

En definitiva, dit informe permet afirmar, que el port esportiu mai s’hauria d’haver construït en la ubicació actual; però, el punt feble de l’informe d’IMEDEA, és que no entra a examinar altres temes cabdals, com la “qualitat de l’aigua”; doncs, fer una nova instal·lació per a varar, pintar, etc…, molt probablement suposi més contaminants a l’aigua, i d’això no se’n parla. Aquella zona ja té problemes d’eutrofització culpa del port. Malgrat, segons IMEDEA l’ampliació de la dàrsena en 12.000 m2., no afecta la dinàmica de transport de sediments d’arena, SÍ que podria afectar a la “qualitat de l’aigua” si suposa abocaments addicionals, que sempre són absolutament inevitables en un port.

El GOB, a més, exposa al recurs, altres qüestions que farien l’acord nul de ple dret o anul·lable i per això, demana que s’anul·li, revoqui i deixi sense efecte, l’acord impugnat per ser contrari a dret.

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.