Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Ensenyament, General

Martí March esgota el diàleg i duu a la vaga com a única alternativa per als docents

Publicat per dia 3 desembre 2015 – 20:01Cap comentari | 252 views
Share to Google Plus

L’Assemblea de Docents realitzà una roda de premsa a Can Alcover explicant els motius de la convocatòria de vaga per dia 15 de desembre i ha fet una crida a la vaga el 15 de desembre, per la millora del pressupost educatiu i contra la LOMCE

roda de premsa iñaki barceló

Un conseller que escora, que tomba cap a estribord. És la imatge que ara mateix té l’Assemblea de Docents del conseller Martí March, un conseller que amb la seva política educativa: fer-se fotos, prorrogar retallades, aplicar la LOMCE sense minimitzacions, no escoltar a ningú… ha començat a seguir el camí de Joana Maria Camps.

Cinc mesos després d’haver començat a caminar el nou govern, el que havia de ser el govern de l’Educació empeny de bell nou a la comunitat educativa a una jornada de mobilitzacions.

Des del Comitè de Vaga sempre s’ha mantingut que hi havia recorregut per allargar les negociacions el temps que fes falta si això ens havia de conduir a un bon acord i a la resolució definitiva del conflicte. Per contra, el conseller March decidí tancar un acord fins i tot abans que l’Assemblea de Docents pogués dur als centres la votació la seva proposta.

conseller dialogant-00

Amb aquesta imatge s’escenifica que el conseller tomba // Assemblea de Docents

La inèdita consulta que realitzaren els docents durant els dies 14 i 15 d’octubre, amb una participació sense precedents en la història sindical del món educatiu a les Balears i que mostrà un rebuig prou ample entre els docents a la proposta d’acord signada per STEI-FECCOO i la Conselleria (que ja vam informar com s’havia cuinat mitjançant un article de publicació oberta), ha estat ignorada completament pel conseller March, pel Govern Balear i pels partits polítics que en formen part. Dies després de la consulta, amb els resultats definitius, aquests s’entraren a registre de la Conselleria d’Educació, cercant una resposta que no ha arribat. Així, no s’ha realitzat cap contacte ni formal ni informal des d’aleshores. Ni per part del Conseller, ni per part de cap membre del govern, ni per part de cap membre dels partits del govern (PSOE-MÉS).

El conseller March repeteix una vegada i una altra que dialoga, que escolta, que té les portes obertes de la Conselleria (“hauria d’anar alerta amb els constipats”), quan en realitat ha ignorat els més de 3.300 docents que digueren NO a l’acord, i els quasi 5.000 que hi participaren. ”És el seu permanent menyspreu dels processos participatius i de tot allò que se surt del seu rumb”.

En les darreres setmanes s’ha pogut veure com el projecte de pressuposts per a 2016 no responia a les promeses electorals dels partits que formen el govern. Culpa del finançament? Del deute? es demana l’assemblea i deixa clar que abans de les eleccions de maig es tenia constància tant d’una circumstància com de l’altra i es redactaren els programes electorals igualment.

S’ha conegut el magre augment del pressupost educatiu que ha permès entendre el perquè de les negatives reiterades del conseller d’explicar en el marc de les negociacions qualsevol detall relacionat amb el pressupost, tot i que a cada reunió se li reclamava. El que ell sabia i que la AD intuïa, i que ara ja ho sap la societat. Falten aproximadament 40 milions d’euros per a què el pressupost educatiu s’assembli un poc al que es va prometre i es pugui ser mínimament optimista.

“El sistema educatiu de les Illes Balears té urgències que no poden esperar. La legislatura és a 4 anys, és cert, però si en el primer exercici no s’arriba a un mínim, aleshores serà impossible que caminem fins al final. Tinguem-ho clar, la situació del nostre sistema educatiu és la d’un malalt a urgències. Patim retallades des de fa 4 anys que impossibiliten una atenció adequada al nostre alumnat.”

L’Assemblea Docent considera que un millor pressupost és imprescindible per a què un pla de xoc per desmassificar les aules i per la millora dels equips de suport educatiu sigui possible. Són qüestions sobre les quals cal actuar ja. Esperar a 2019 per tenir les ràtios de 2011 és una presa de pèl que es vol pintar de bona a l’acord «March».

“El conseller March ha actuat com un autèntic piròman del sistema educatiu”. En 5 mesos ha aconseguit dividir els sindicats en el si de la mesa sectorial com feia temps que no s’havia produït. Ha decebut a col·lectius de docents organitzats, com CREA i APTIB, que estaven il·lusionats amb el canvi i les expectatives que s’obrien per actuar contra la LOMCE, no només políticament, sinó pedagògicament i en esperit, i han pogut comprovar que en la conselleria de Martí March es parla molt de diàleg i s’escolta poc. També ha aconseguit traslladar l’ambient de decepció a les famílies. Però el que no s’esperava era que fos el Conseller qui tornàs posar la vaga en el calendari. Des del Comitè de Vaga no s’ha parlat de vaga fins a l’assemblea d’ahir. Mentrestant, Martí March ha parlat de vaga virtual, encenent així l’ànim de molts docents decebuts. “Potser el que és virtual és l’acord que va signar d’esquenes a una bona part dels docents dels centres educatius i de la meitat dels sindicats que formen part de la mesa sectorial.”

La manca de voluntat negociadora i de diàleg, per molt que Martí March s’erigeixi en el conseller del diàleg, va més enllà de l’assumpte pressupostari i de la ruptura de les negociacions.Tot el desplegament de la LOMCE a Balears s’està fent exempt d’un sincer procés participatiu i de cap acció de minimització com la que es va anunciar aquest estiu. Es demana al conseller en què consisteix la minimització de la LOMCE, més enllà de declaracions institucionals.Els darrers dies s’han pogut conèixer les queixes de la Plataforma Crea i de l’Associació de Professors de Tecnologia, que veuen com les seves al·legacions són descartades sense més. El mateix arriba des de companys i companyes de diferents centres educatius. La realitat és que la transparència és nul·la.

“Per favor, algú ens pot dir quantes al·legacions s’han presentades? Perquè hom s’ha d’assabentar que les seves al·legacions són desestimades veient que no són presents al nou esborrany? Quines persones, amb noms i llinatges formen part de la comissió -si és que existeix- que desestima les al·legacions? Hi ha persones amb bons coneixements de totes les matèries tractades als currículums? Quins criteris i quina metodologia ha fet servir aquesta comissió? Per quins motius es desestima cada al·legació? Massa preguntes sense respondre com per a pensar en què som davant d’un procés transparent i just. Un procés que ens recorda més a temps passats que a cap esperança de canvi polític.”

L’AD ha valorat aquesta situació com un deja vu, fent clara al·lusió a l’anterior govern popular. El curs passat varen ser molt criticades les tres hores de lliure disposició que duia la LOMCE a secundària. La nova conselleria va fer veure que era una cosa mala de canviar. Doncs ara, tot i que aquesta mesura va generar greus enfrontaments als claustres, els currículums LOMCE del conseller March les tornen a incorporar. I tot a costa de la música, la plàstica i la tecnologia, assignatures que deuen considerar com a maries. Tot en la línia ideològica de la LOMCE, posa cosa ha canviat pareix. L’Assemblea de Docents presentà quatre contensions contra el desplegament de la LOMCE el juliol de 2015 que van ser admesos a tràmit.

Casualment a primària, les assignatures que queden més tocades també tornen a ser aquelles que menys tenen a veure amb la ideologia de la LOMCE: la música, la plàstica i l’educació física, assignatures que es deuen considerar ben poc necessàries per a un ensenyament integral. L’esperpent arriba a tal punt que a primària no es pot assegurar que els nostres alumnes estudiïn música i plàstica en tots els cursos, però si que es pot assegurar l’ensenyament de la religió cada any. És això política educativa d’un govern de canvi? es demana la Assemblea de Docents.

I aquesta assumpció de la LOMCE sense resistències pel Govern i la Conselleria també es veu a un altre assumpte que ha arribat aquesta setmana als centres: les avaluacions individualitzades de 3r i 6è de primària. Tot i l’enrenou que van provocar el curs passat, amb boicot i jornada de vaga incloses, ja s’ha iniciat el procés per preparar les proves d’enguany, sense cap minimització per part de la Conselleria. Sense cap reunió prèvia amb les entitats que les van criticar l’any passat. Sense demanar als claustres de mestres. En la mateixa línia filosòfica de la LOMCE, per exemple, no avaluant les competències que tenen a veure amb l’art o l’autonomia de l’alumne. I tot, amb una finalitat que ve marcada en el reial decret que s’acaba de publicar i que la Conselleria en cap cas ha criticat: Fer públics els resultats per centres, el que servirà per estigmatitzar aquells centres amb pitjors resultats. L’Assemblea de Docents ja lluità contra aquestes proves a març i es planteja la manera com argumentarà la Conselleria fer passar per vàlides les proves que abans, a l’oposició i a espera d’eleccions, tant criticaven: “Ara ens diran que les avaluacions aniran acompanyades de plans de millora als centres. Hi haurà doblers o personal per posar-los en marxa?”. Els únics que segueixen al mateix punt discursiu i pràctic són les docents.

La senyora Armengol va dir que si s’equivocaven que se l’avisàs: En quin idioma? De quina manera? En quin moment? es demana l’AD si ni tan sols s’ha interessat per escoltar. S’argumenta que s’han deixat les coses en mans de Martí March tot vegent que les coses a educació no van bé, igual com ho veuen altres consellers de MÉS, i es denomina des de l’AD al conseller com un piròman. March denominà la vaga com a vitrual, els docents el que veuen virtual en educació és el diàleg i la trasparència. Han volgut acabar amb les esperances en el canvi que s’havien dipositat i amb la bona voluntat per la negociació. Com en els millors temps de Joana Maria Camps i Guillem Estarelles s’ha optat pel no reconeixement de l’Assemblea de Docents i per tractar de desgastar-la amb el temps.

Com s’ha fet abans de cada jornada de vaga, des d’avui mateix es torna a demanar negociació. Ara és responsabilitat del Govern i de la seva presidenta apagar el foc que la política educativa de Martí March ha encès. Per ventura pensen en la possibilitat de veure-les venir, en què la vaga serà un fracàs, etc.

Però la memòria ens recorda que, tot i el pessimisme permanent del professorat, cada convocatòria que ha llançat l’Assemblea de Docents ha estat un èxit: la vaga indefinida, les marxes per l’educació, el boicot a les proves LOMCE, la consulta sobre l’acord «March». Auguren així que serà un èxit la convocatòria d’aquesta jornada de vaga que a Mallorca tindrà lloc el pròxim 15 de desembre.

“Presidenta i conseller, ara ja no hi ha vaga virtual, el que és virtual és el seu diàleg.

15 de desembre, vaga a l’ensenyament a Mallorca, per una millora del pressupost educatiu i contra la LOMCE”

Articles relacionats, volem fer memòria de comunicats molt en relació a aquest tema:

La Plataforma Crida dóna suport a l’Assemblea Docents, motius per fer vaga!

L’acord al voltant dels sexennis és maquillatge per una retallada

La proposta de pressupost educatiu per 2016 és insuficient i decebedora

La CUP Palma dóna suport a la vaga convocada per l’Assemblea de Docents

-  La Plataforma Crida es reuní l’11 de juliol amb els partits polítics PSIS-PSOE, MÉS i Podem per tractar únicament el tema de la LOMCE, reunió de la qual en sortí una idea que era la que titulava l’article, el comunicat, i de la que ens en ferem ressó: Aprofitem aquest canvi polític per actuar de forma clara, urgent i contundent derogant el desplegament de la LOMCE a la nostra Comunitat.

L’educació ha guanyat les eleccions, comunicat de l’Assemblea de Docents respecte als resultats electorals del 24 de maig.

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.