Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » General, Mobilitat i territori, Pollença

La història de la primera línia de Pollença

Publicat per dia 27 agost 2016 – 10:47Cap comentari | 270 views

La història de la primera línia de Pollença

Share to Google Plus

Article realitzat a partir de publicació al blog d’Alternativa per Pollença.

Hi havia una vegada un poble que, tenint «la millor badia de la mediterrània», tenia aprovat des de temps immemorials (1990) un PGOU (un Pla General d’Ordenació Urbanística) que preveia que la primera línia havia de ser peatonal.

Els inicis d’aquesta història ens remunten a dues legislatures enrera (2007-11), quan governava a Pollença Unió Mallorquina-UNPI amb el PSOE i el PSM. L’any 2008 es va fer «l’experiment de la peatonització»: sense cap pla ni cap estudi de mobilitat, només amb dos informes de la policia local que preveia la reordenació del trànsit, es va començar a finals de setembre la prova de tancar el passeig Saralegui a la circulació. Des d’Alternativa s’hi oposaren (es va fer una recollida de firmes, presentaren mocions…) perquè s’havia fet sense pla de mobilitat, sense consens ni amb els veïns ni amb els partits de l’oposició (s’informà de la prova en una reunió de 10 minuts), i perquè hi seguia havent circulació (els autobusos per tota la primera línia, i els particulars en alguns trams), amb el que no tenia les avantatges de ser una zona peatonal i sí els inconvenients. El que demanà Alternativa era que s’aturés l’experiment i es fes un Pla de Mobilitat (amb un treball de camp que tingués en compte l’afluència de cotxes, les places d’aparcament, les possibles solucions alternatives al canvi en la circulació…) i que es presentés públicament, fet que permetés la participació ciutadana.

L’any següent, el 2009, va ser el final de l’experiment de la peatonalització (que en realitat era una semipeatonalització), amb la justificació que com que no es podien llevar els autobusos de la primera línia, aleshores no tenia sentit restringir la circulació. I llavors, després de la prova frustrada, es va encarregar un Pla de Mobilitat, tal com demanava l’equip municipalista. «Ah, per fi un poc de seny!», pensareu, estimats lectors. Però no, res de seny. Perquè va resultar que l’esmentat Pla de Mobilitat es va encarregar a una empresa que, oh casualitat!, era del nebot de la batlessa en aquell moment, i a més, com es va descobrir i denunciar el Pla havia estat plagiat. Aquest tema està encara en els tribunals.

El tema va quedar en suspens fins que, amb una nova legislatura (2011-15) i un nou govern (aquest cop del PP i la Lliga, i ja cap al final del PP i el PI, amb el suport d’UMP sobre el tema de primera línia) es va tornar a moure alguna cosa. I el que es va moure era un projecte d’obres que es va anomenar «de reforma i rehabilitació en semipeatonalització» amb un cost d’1,5 milions d’euros.

El 2013 varen encomanar un estudi de mobilitat a una altra empresa (CINESI) que va fer una proposta de mobilitat que servia de base a les obres, que no preveia peatonalitzar sinó semipeatonalitzar (en el sentit que es donava més espai a vianants i ciclistes, es restringia velocitat, proposava una reforma circulatòria que feia que la circulació fos convectiva, o sigui, que no es pogués circular tota la primera línia seguida, fet que reduïria l’afluència…). Però l’estudi de mobilitat no va agradar a UMP, tal vegada tement que els turistes passarien de llarg per la circumval·lació cap a Formentor. Així que el PP d’en Tomeu Cifre Ochogavía (sí, el que ara demana que s’ha de fer molta feina prèvia en mobilitat si es vol peatonalitzar) i el PI d’en Martí Roca, va decidir deixar de banda la qüestió de la mobilitat: primer farien les obres i ja després es veuria la mobilitat. És a dir, passar l’arada davant el bou, i a costa dels doblers públics. I és que s’acostaven les eleccions, i embellir la primera línia segur que seria ben vist pels hotelers.

Però és que a més, el projecte es va fer sense participació ni consens amb l’oposició (el que ara hipòcritament demanen el PP, el PI i Tots): només es va fer una reunió amb l’oposició i va ser per parlar de l’estudi de mobilitat que suposadament fonamentava el projecte, i no del projecte.

El 2015 va sortir el projecte a exposició i des d’Alternativa es van presentar al·legacions, en el sentit que no es preveia peatonalitzar (com preveu el PGOU), no quedava clar amb quin pla de mobilitat se sustentava, i que no hi havia hagut participació. Unes crítiques que anaven en la mateixa línia de les realitzades al govern d’UM-PSOE-PSM de l’anterior legislatura amb l’experiment de peatonalització. Idò, ben a final de legislatura i sense consens amb l’oposició, el PP-PI (que igual no es pensava que no governarien) va treure a licitació les obres, adjudicant-les a qui va fer l’oferta més baixa (amb els problemes que això ha suposat) i del que més que una semipeatonalització (perquè no hi havia mobilitat prevista), acabava sent un simple embelliment (tot i que l’estètica és discutible) per un preu desproporcionat.

Amb el canvi de legislatura (2015-19) i canvi de govern (Junts-UMP), han volgut fer «el millor passeig de la mediterrània», així que acabades les obres del PP/Tots i PI, ells ho han volgut millorar. Varen demanar una revisió de l’estudi de mobilitat de CINESI, i després varen demanar un informe de la policia local que invalidava la reforma circulatòria proposada en l’estudi.

Varen fer una Junta de Portaveus per explicar-nos la seva proposta de segona fase i es va dur a Ple.

Alternativa hi votà en contra pels motius de sempre (manca de peatonalització, de pla de mobilitat clar i de participació: http://alternativa.balearweb.net/post/126680) i en base a allò que defensen els municipalistes des del 2008, han negociat amb l’equip de govern de cara al ple extraordinari (Més detalls: http://alternativa.balearweb.net/post/126901) canviant el vot de negatiu a abstenció.

El vot d’Alternativa sobre primera línia

Pel que fa a nosaltres, vàrem negociar amb l’equip de govern les condicions que sempre hem estat reclamant (peatonalització, participació, mobilitat clara), que podien tenir una concreció mínima en els següents termes:

- L’objectiu de fer la segona fase d’obres ha de ser peatonalitzar (com a mínim fins Av. París)

- Abans de començar les obres s’ha de tenir clara la mobilitat (si la peatonització serà progressiva o no, si hi ha d’aver zona ACIRE, quina reforma circulatòria és necessària…)

- Participació: aquest «pla» per peatonalitzar i la mobilitat s’ha de tractar en una Junta de Portaveus; s’ha de fer al menys una reunió oberta abans de començar les obres explicant els detalls de l’obra, els terminis, la circulació durant i després…

- Alguns temes concrets que ja vàrem exposar en Junta de Portaveus: que es prevegi la millora de les xarxes d’aigua i clavegueram; que el bus privat també surti de primera línia si ho ha fet el públic; que el carril bici sempre estigui separat físicament; que assegurem que el passeig no serà colonitzat abusivament per terrasses (i per tant, el compromís de començar ja amb la nova ordenança d’ocupació de via pública que sigui restrictiva).

La resposta de l’equip de govern va ser positiva comprometent-s’hi de paraula a dur-les endavant, i això permetia que la nostra assemblea valoràs canviar el vot contrari per una abstenció, ja que només són declaracions d’intencions que arriben en un moment de baixa confiança en l’equip de govern (quan després de més d’un any de legislatura no han estat capaços de complir l’acord d’investidura).

Finalment, al ple, com que el PP, el PI i Tots varen dir que votarien en contra (segons ells, no perquè estiguin en contra del projecte, sinó perquè diuen que no es fiien de que el Consell aporti el mig milió d’euros), l’equip de govern i l’oposició de dretes varen decidir retirar el punt de l’ordre del dia i no es va arribar a votar.

Una altra qüestió que consideram important comentar és no només el què (o sigui, els arguments) sinó també el com (o sigui, la presa de decisions). La nostra decisió (la d’agost, la de juliol i totes les anteriors) es va prendre de forma col·lectiva en una assemblea oberta, com sempre feim, prèviament publicitada i amb l’ordre del dia, cosa que permet que qualsevol persona interessada pugui assistir-hi. Algú sap on, qui i com es prenen les decisions dels altres partits?

D’Alternativa es poden dir moltes coses, però no és pot dir que respecte la primera línia no ha tengut sempre un posicionament polític clar i coherent, cosa que no es pot dir de la resta de partits polítics de l’oposició (ni del govern), fins al punt que hem vist en aquestes darreres setmanes coses surrealistes. I com que en algunes notícies de premsa s’ha ficat al mateix sac a tota l’oposició, anem a recordar algunes «perles» dels darrers dies.

Per exemple, el regidor del PP que en el ple de juliol va dir «que aun teniendo dudas, nosotros votaremos a favor» i després a mitjan ple diu que canvia el vot perquè el regidor d’urbanisme l’ha ofès. O sigui, resulta que en el Partit Popular pel que es veu, el que fa que es decideixi donar suport o no a una modificació de crèdit, no són arguments polítics, sinó l’estat d’ànim del regidor. I per més patetisme, al ple d’agost vota en contra perquè considera importantíssim tenir uns informes del Consell, que pel que es veu no teníen cap importància un mes abans. En fi, d’això se’n diu, farsa política. Després tenim el líder de Tots, que s’indigna i reclama ara el que ell no va fer quan governava, i demana participació i consens amb el que no creu, i critica el que ara anomena «formes de l’antic règim», que són les seves quan governa. D’això se’n diu hipocresia. I què dir del regidor del PI? Apart que continua abduït i utilitzat per l’exbatle, s’apunta també a justificar el seu vot en que si no l’han convidat a la rebuda d’en Sete, si no l’han telefonat per xerrar amb ell i només li han enviat un watsap… En fi, no ens estranyem de veure’ls tots junts a una llista a les properes eleccions.

(*) La imatge de portada fa referència a les obres de remodelació de primera línia del Port de Pollença, que s’acabaren d’executar a principis de maig, amb un pressupost total de 6.387.354,61 €. A la imatge hi podem veure el vicepresident Barceló i un representant de cada partit amb representació al consistori.

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.