Actualitat

Les notícies dels moviments socials de Mallorca

Opinió

Diferents articles de reflexió i anàlisi

Convocatòries

Agenda d'activitats dels moviments socials

Especials

Reportatges, guies i documents de temàtica variada

Participa-hi!

Som un projecte contrainformatiu autogestionat. Participa-hi!

Pàgina principal » Defensa del territori

El Govern presenta l’”Estratègia de Turisme Sostenible” només de cara a les fires turístiques

Publicat per dia 31 maig 2017 – 16:43Cap comentari | 426 views
Share to Google Plus

3fa5dd63975726f36e45afc640b9eee3_XL

El GOB avui ha publicat un comunicat on denuncia que el Govern ha presentat una estratègia a seguir durant quatre anys, però que ho ha fet només de cara a la galeria, ja que no ha passat per períodes d’aportacions ni s’ha pogut veure primer aquí. L’objectiu ha estat presentar-lo a la fira ITB de Berlín per tal de fer un marketing verd del turisme a les illes.

Aquí reproduïm íntegre el comunicat del grup ecologista:

L’estratègia s’ha fet sense cap tipus de participació i és un objecte més del pla de màrketing verd que impulsa l’Agència del Turisme de les Balears (ATB) sense cap fita clara ni objectiu que es pugui complir.

A la plana web de l’ATB – després de l’anunci de la conferència del «prestigiós assessor en economia internacional i sostenibilitat i exconsultor de Barack Obama, Juan Verde, sobre “Turisme sostenible: una estratègia competitiva» amb motiu de la celebració de l’Any Internacional del Turisme Sostenible per al Desenvolupament, que compta amb el patrocini del Govern de les Illes Balears – hem vist que hi apareix l’Estratègia de Turisme Sostenible per a les Illes Balears 2017-20201. Una estratègia, suposadament feta en col·laboració amb les Conselleries de Medi Ambient, Territor i els 4 Consells Insulars, però de la que no hem tengut coneixement en absolut fins a descobrir-la perquè no ha estat motiu ni de participació ni de presentació, almenys aquí.

El que sí que hem vist és que es va anunciar al gener a la fira Fitur que s’hi estava treballant http://www.caib.es/govern/pidip/dadesComunicat.do?lang=es&codi=8951240 i que es va presentar a la ITB de Berlín http://www.caib.es/govern/pidip/dadesComunicat.do?lang=ca&codi=8964820

L’esmentada estratègia sols es va presentar als mitjans alemanys.

Amb una primera lectura de l’esmentada estratègia podem afirmar que:

1. És un pla de marketing verd. Amb frases com “Impuls de segments i productes turístics no estacionals”; “Paquetitzar el producte ja existent de temporada d’hivern per a la seva venda a l’exterior i promoció dels productes turístics diversificats fora de temporada d’estiu”; “mantenir i/o optimitzar els canals de promoció i comercialització més eficaços per a cada producte turístic i per a cada illa”, i un llarg etcètera queda clar que es parla en clau de marketing turístic, no de desenvolupament sostenible.

2. Eslògans buits. Aquesta estratègia o pla no és més que la continuïtat de la campanya de «Benvingut Turisme sostenible» llançada al juliol 2016. Una proposta buida de contingut que pretén narcotitzar amb eslògans verds i positius la situació de saturació turística sense precedents que vivim sense capactiat ni voluntat de posar-li límits, ans al contrari, vendre nous productes sota l’eslògan de la sostenibilitat.

3. Falten indicadors. La conselleria de turisme va editar al 2003 “La mesura de la sostenibilitat del turisme a les Illes Balears”, publicació que va ser segrestada quan va entrar el govern de Jaume Matas. L’Estratègia proposa “desenvolupament d’un Sistema d’Indicadors de Sostenibilitat”. El sistema d’indicadors ja està treballat, el que falta és mantenir-los i garantir la seva continuïtat perquè són la base d’un diagnòstic veraç i continuat que permeti planificar certament el futur del sector turístic. Anam a pals de ceg i per això ens venen «turisme sostenible» quan les evidències de la insostenibilitat de la realitat turística són evidents a tots els àmbits: social, econòmic i ambiental.

Tot just el mes de maig la Conselleria de Medi Ambinet ha tret a licitació la realització de l’Estat del Medi Ambinet, que no es fa des de l’any 2012. Sense dades, sense base, a partir d’on s’ha fet l’estratègia?

4. ECOTUR encara es viu? La Conselleria de Medi Ambient segueix alimentant a un zombi que és el programa ECOTUR, nascut el 1997, a qui l’Estratègia no fa cap mena de referència. O es cancela el programa ECOTUR, o es recull en l’Estratègia, però no fer-ho es comprovar la descoordinació que es viu entre medi ambient i turisme.

5. Han davallat els EMAS. Només hi ha 44 entitats certificades amb EMAS a les Illes Balears i aquesta xifra ha davallat des de 2015 (any de començament del pacte). Avançam cap a la millora o anam enrera com els crancs?

6. Cap fita, cap objectiu. L’estratègia no es marca ni una sola fita, ni un sol objectiu que es pugui acopmlir. Per tant, la seva sola presentació ja és un frau. Està fet per no copmlir-se.

7. Ens falten 7 institucions Porta 8 logos a la seva portada, però la incidència de les Conselleries de Medi Ambient, de Territori i els 4 consells insulars costen de veure És un pla que flota per sobre de la realitat existent i del marc de competències en medi ambient que tenen aquestes 8 institucions.

L’element més greu de la insostenibilitat que el Govern promou:
la llei que pretén para regular la comercialització turística dels habitatges

Ahir precisament el Parlament, va debatre per primera vegada sobre la llei de ha de regular la nova modalitat de mercantilització turística dels habitatges. Després de les darreres dades relatives a la quantitat de places que s’oferten i comercialitzen sota aquesta modalitat http://www.diariodemallorca.es/mallorca/2017/05/27/airbnb-facturo-ano-294-millones/1218766.html i que es posi de manifest que dues de cada tres places comercialitzades són il·legals http://www.diariodemallorca.es/mallorca/2017/05/30/tres-plazas-alquiler-turistico-mallorca/1219399.html és evident que legalitzar la comercialització dels pisos turístics a la ciutat (habitatges plurifamiliars) és l’aposta més greu per a la insostenibilitat de la política turística de l’actual govern: tant per la saturació a la que indueix, com a als processos de desplaçament de la població resident que provoca, amb desnonaments per lloguer que ja superen a Palma, els desnonaments hipotecaris.

Per tot això, sembla ridícul i fins i tot indignant que en paral·lel es vengui la imatge de «sostenibilitat» a les fires turístiques. Aquí potser no s’atreveixen a presentar-la perquè saben que els plouran les crítiques com el mes de juliol passat?

El cas és que el Govern a través de l’ATB està impulsant tota una campanya de promoció i venda d’una cortina de fum « el turisme sostenible». La convidada de l’assessor de n’Obama després de la presentació de l’estudi de percepció dels residents sobre el lloguer vacacional amb dades que resultats que xoquen directament a les resistències que s’estan generant a Ciutat, amb promoció d’esdeveniments sota el lema de «Turisme Sostenible» i la celebració d’esdeveniments entorn a aquest concepte totalment, i més que mai, allunyats de la realitat (com els premis de Turisme Sostenible al Club Robinson Cala Serena que havia estat denunciat pel GOB per construccions il·legals: https://www.gobmallorca.com/index.php?option=com_content&view=article&id=835&catid=114&Itemid=1012).

Les alternatives. Abans del proper i definitiu BOOM!

Per tot això, i com ja vàrem anunciar amb la presentació de la campanya OverBOOMking https://www.gobmallorca.com/que-feim/territori-i-urbanisme/el-gob-impulsa-la-campanya-overboomking , des del GOB continuarem denunciant aquesta estratègia del Govern, el «turisme sostenible» o el «better in winter» ara mateix no són més que etiquetes sota les quals vendre més producte turístic augmentant la pressió que l’economia turística té sobre aquestes illes, agreujant les conseqüències negatives socials, econòmiques i ambientals que genera, sense posar-hi cap límit.

I creim que per combatre aquesta estratègia de «màrketing verd» promoguda per l’ATB cal aprofundir amb l’anàlisi crítica del Turisme i tot el que aquest implica i abodar en les causes i necessitats que ens haurien d’abocar per responsabilitat a una Estratègia de Decreixement Turístic del que no en volen sentir ni parlar. Ni limits, ni decreixement, ni res. Más madera i que la societat aguanti.

Per això, avui comença un Curs organitzat per Albasud, la Hidra Cooperativa i el GOB que sota el títol de Economia i Ecologia Política del Turisme, durà a debat els temes claus del conflicte generat per la turistització absoluta de la nostra realitat. El curs comptarà amb experts sobre els diferents aspectes (socials, ambientals, territorials) i acabarà amb una trobada de moviments d’arreu de l’estat i fora d’ell que treballen també per fer front a una realitat que ens està capgirant la nostra quotidieneïtat i que el nostre Govern prefereix no mirar de cara. Es tracta per damunt de tot, d’un curs i un espai de debat compromès amb les necessitats i drets de les grans majories sobre el seu territori i els seus recursos. L’èxit de les inscripcions – inicialment en prevèiem 30 però hem ampliat a 50 – demostra la preocupació real de la ciutadania enfront aquesta problemàtica i l’absència de resposta política per afrontar la qüestió.

Teniu tota la informació del curs que comença avui a Flassaders a: https://www.gobmallorca.com/informa-t/destacat/1567-curs-economia-i-ecologia-politica-del-turisme

Fes un comentari!

Fes un comentari o enllaça des del teu web. També pots subscriure´t a aquests comentaris via RSS.

Digues la teva

Gravatar activat. Gravatar.